Huisartsenpraktijk Hendricks & Adriaens

AdresLoverstraat 6, 6031VD Nederweert

Disciplines

Podotherapeut

De podotherapeut heeft verschillende mogelijkheden om lichamelijke klachten in de voeten, knieën, heupen en lage rug te behandelen. Hierbij kunt u denken aan een therapie met behulp van steunzolen, taping, orthese, nagelbeugels en schoenadviezen. Een podotherapeut speelt een belangrijke rol in de voetzorg voor mensen met diabetes.

In onze praktijk worden spreekuren gehouden door www.podotherapiehermanns.nl afspraken maken of verzetten gaat via 085-0530033.

Huidtherapie

Wat doet de huidtherapeut?

De huidtherapeut is dé paramedicus voor de zorg van ons grootste orgaan: de huid.

Hierbij kunt u denken aan oedeemtherapie, littekentherapie, steunkousen aanmeten, wondzorg, endermologie, acnetherapie, camouflagetherapie, laserbehandeling voor ontharing, pigment, couperose of steelwratjes en huidverbetering.

Bijna 2 miljoen mensen in Nederland hebben een huidaandoening en worden hiermee belemmerd in hun dagelijks leven. De huidtherapeut vervult voor deze mensen een belangrijke rol in het leren voorkomen, omgaan met en adequaat behandelen van huidproblemen.

De diversiteit aan huidaandoeningen en ervaren huidproblemen is zeer groot. Mogelijke problemen die voortkomen uit huidaandoeningen zijn huidverkleuringen, pijn, jeuk, bewegingsbeperkingen en lichamelijke handicaps. Daarnaast kampen mensen met de gevolgen van deze huidaandoeningen veelal met psychische klachten als gevolg van schaamte, angstgevoelens of beperkingen die met hun huidaandoening samenhangen. De behandeling wordt dan ook vaak integraal ingezet in een multidisciplinaire samenwerking met o.a. de huisarts, dermatoloog, plastisch chirurg, oncoloog, psycholoog en andere paramedici.

Opleiding en kwaliteit

De opleiding tot huidtherapeut is wettelijk erkende HBO-Studie en opgenomen in de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG, artikel 34) en voor huidtherapeuten geldt ook de kwaliteitsregistratie in het Kwaliteitsregister Paramedici (KP).

Vergoedingen

Huidtherapie wordt deels vergoed uit de basisverzekering en het aanvullende pakket. De vergoedingen verschillen sterk per verzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u vertellen of de behandeling binnen het door u gekozen zorgverzekeringspakket wordt vergoed of niet.

Afspraak maken

Een afspraak maken kan telefonisch via AT Huidzorg (06-18231203). Of via het online afsprakensysteem op de website (www.athuidzorg.nl).

Indien u patiënt bent bij de huisartsenpraktijk, dan kunt u ook via de assistente van de huisartsen een afspraak maken.

Diëtiste

We staan er niet altijd bij stil, maar eten is - naast lekker en gezellig- belangrijk voor onze gezondheid. Door gezond te eten wordt het risico op het krijgen van chronische ziekten, zoals hart- en vaataandoeningen en diabetes verminderd. Ook heeft u een kleinere kans op bijvoorbeeld vitaminetekorten, darmproblemen en bloedarmoede.

Wanneer naar de diëtist?

Bij veel ziekten is een aangepaste voeding onderdeel van de behandeling of zelfs de enige behandeling. U kunt denken aan:

• darmproblemen: buikpijn, obstipatie (verstopping) en diarree
  • onbedoeld gewichtsverlies
  • slikklachten
  • hartziekten, zoals een hoge bloeddruk
  • diabetes mellitus

En natuurlijk ook bij overgewicht en obesitas.
Hippocrates, een Griekse wijsgeer zei het ruim 2000 jaar geleden al: “laat voeding uw eerste medicijn zijn!

Wat doet de diëtist?

De diëtist bekijkt samen met u welke wijzigingen in uw voedingspatroon nodig zijn en hoe u dat samen kunt doen. Hiervoor wordt in overleg met u een plan gemaakt. De diëtist begeleidt u bij de gewenste verandering van uw voedingsgewoonten. Daartoe worden indien nodig afspraken gemaakt voor een aantal vervolgconsulten. De begeleiding heeft als doel u te helpen zelfstandig met het dieet om te gaan. Een eerste bezoek duurt gemiddeld 45-60 minuten en een vervolgconsult 20 minuten.
Uw eerste afspraak met de diëtist maakt u via de assistente van de huisarts: 0495-632828

Vergoedingen

Dieetadvisering wordt vergoed vanuit de basisverzekering tot een maximum van drie behandeluren per jaar, ongeacht het ziektebeeld en reden verwijzing. Voor kinderen tot 18 jaar geldt géén eigen risico. Uw huisarts kan u informeren of uw behandeling onder een zorgprogramma valt. U hoeft voor een dieetadvies op basis van een zorgprogramma géén eigen risico te betalen.